Ο μικρός πρίγκιπας (Μάιος-Ιούνιος 2018)

Η Παιδική Σκηνή του Θεατρικού Περίπλου παρουσιάζει το έργο του Antoine de Saint Exupery “Μικρός Πρίγκιπας”

Παραστάσεις: Από 12 Μαΐου έως και 1 Ιουλίου κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 12.30 το μεσημέρι

Πληροφορίες – Κρατήσεις: 6945458516

Η παράσταση, έπειτα από συνεννόηση, μπορεί να παιχτεί extra μέρες για το Σχολείο σας ή το σύλλογό σας.

 

Παίζουν: Θωμάς Καντιφές, Άννα Τζανιδάκη

Το κοστούμι του μικρού πρίγκιπα δημιούργησε ο Στέλιος Ρουκουνάκης

Κατασκευές: η ομάδα

Φωτισμοί: Μάριος Μαραγκουδάκης

Ήχος: Εύη Καννά

 

H “Κυρία Μαργαρίτα” του Roberto Athayde επιστρέφει! Μάρτιος – Απρίλιος 2018

Μετά την πετυχημένη έναρξη των παραστάσεων την περασμένη Άνοιξη, η κυρία Μαργαρίτα επιστρέφει όπως σας είχαμε υποσχεθεί, για 9 ακόμα παραστάσεις!!!!

Από 17 Μαρτίου έως και 1 Απριλίου κάθε Σάββατο και Κυριακή και Παρασκευή 13, Σάββατο 14, Κυριακή 15 Απριλίου 2018!

Ώρα έναρξης: 9.30 μ.μ.

Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6945458516

 

Η Κυρία Μαργαρίτα είναι εδώ για να μας μιλήσει για όλα. Με έντεχνο τρόπο χρησιμοποιεί  την  «εξουσία»  που της δίνει η θέση του δασκάλου μέσα στην τάξη, για να θίξει τελικά όλες τις εξουσιαστικές τάσεις που κατοικούν σε κάθε εκδοχή της πραγματικότητας, στην οικογένεια, τη θρησκεία, την κοινωνία, την πολιτική… «Όλος ο κόσμος θέλει να είναι κυρία Μαργαρίτα… αυτή είναι η  μόνη αλήθεια…να το σημειώσετε όλοι στα τετράδια σας μην τυχόν και το ξεχάσετε…!».

Με χιούμορ, καυστικότητα, αιχμηρό λεξιλόγιο και τελικά  βαθιά αλήθεια η  ηρωίδα του Roberto Athayde, μέσα από αυτόν τον τραγικοκωμικό μονόλογο έχει να πει πολλά… Για τη ζωή, το θάνατο, την εκπαίδευση, την εξουσία, την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης… Η Κυρία Μαργαρίτα είναι εδώ για να θέσει ερωτήματα… Δεν επαναπαύεται… δεν ησυχάζει… Είναι εδώ για να μας κρούσει «τον κώδωνα του κινδύνου» μέσα σε ένα κλίμα που εναλλάσσει συνεχώς την ελαφρότητα και το γέλιο με τον βαθύ προβληματισμό. Είναι μια ακραία στιγμή της ζωής της αυτό το μάθημα. Η μέθοδός της μοιάζει με ένα βιωματικό παιχνίδι,  που μέσα από τους «φασιστικούς» περιορισμούς που επιβάλει στους μαθητές της, τους ανοίγει τελικά μια πόρτα στην ελευθερία, την ουσιαστική ελευθερία…

Ποια είναι τελικά η Κυρία Μαργαρίτα;  Μια ιδιαίτερη εκπαιδευτικός; Ένα σύμβολο εξουσίας;  Ένα σύμβολο αντίστασης; Ο «διάβολός» μας; Μια «ροκ» νεράιδα; Η Κυρία Μαργαρίτα είναι πολλά… Φτάνει να ακούσουμε τα λόγια της…  και να τα σκεφτούμε καλά… Μετά το μάθημα… στο σπίτι…

Το ρόλο της Κυρίας Μαργαρίτας ερμηνεύει η Μαρία Καντιφέ, κάτω από τη λιτή και διακριτική σκηνοθεσία του Θωμά Καντιφέ, ο οποίος σημειώνει στο πρόγραμμα της παράστασης πως: «Στις δοκιμές παρακολουθώ τη χημεία που δημιουργείται μεταξύ της ηθοποιού και του ρόλου. Μια δυνατή, ριζοσπαστική ερμηνεία, δείχνει ξεκάθαρα ότι σε έργα όπως αυτός ο αριστουργηματικός μονόλογος, ο σκηνοθέτης πρέπει να κάνει λίγο “στην άκρη”».

Ελεύθερη διασκευή –απόδοση κειμένου: Χαρούλα Μπροκαλάκη, Άννα Τζανιδάκη

Σκηνογραφία: Θωμάς Καντιφές

Το κοστούμι της Κυρίας Μαργαρίτας δημιούργησε ο Στέλιος Ρουκουνάκης

Μουσική Επιμέλεια – Φωτισμοί: Μάριος Μαραγκουδάκης
Κατασκευή Σκηνικού: Μιχάλης Μαρακουλιδάκης
Δημιουργία Αφίσας: Γιάννης Καλλέργης
Θεατρολογική έρευνα, Φωτογραφία αφίσας: Άννα Τζανιδάκη

Φωτογραφίες: Γιώργος Γαβαλάς
Φροντιστήριο: Εύη Καννά

 

Κατάλληλο από 13ων ετών και πάνω

“Καλά Χριστούγεννα θείε Σκρουτζ!” – Θεατρικός Περίπλους 2017-18

Καλά Χριστούγεννα θείε Σκρουτζ!!!

Ο Θεατρικός Περίπλους γιορτάζει τα 30 χρόνια του φέρνοντας ξανά στη σκηνή μια παράσταση βασισμένη στο κλασικό αριστούργημα του Καρόλου Ντίκενς “Christmas Carol”.
Τι καλύτερο για να γιορτάσουμε όλοι μαζί τα Χριστούγεννα με ένα έργο που σκοπός του είναι να μεταφέρει το Πνεύμα των Χριστουγέννων παντού!
Παρακολουθώντας τις περιπέτειες του μισάνθρωπου και τσιγκούνη Εμπενέζερ Σκρουτζ θα έρθουμε πιο κοντά ο ένας στον άλλο, όπως απαιτούν οι γιορτινές αυτές μέρες…
Θα μας επισκεφτούν όλους τρία πνεύματα…Το παρόν… το παρελθόν και το μέλλον, το οποίο είναι στα χέρια μας να αλλάξει, όπως άλλαξε και ο Εμπενέζερ Σκρουτζ…
Τι άλλο θέλουμε; Αγάπη, αγκαλιές, χαμόγελα και το πνεύμα τωνΧριστουγέννων παντού!!!!!!

Παραστάσεις:
Δεκέμβριος 2017: 8,9,10 και από 15 έως και 24 καθημερινά
Ιανουάριος 2018: Από 2 έως 7 καθημερινά και Σάββατο 13, Κυριακή 14, Σάββατο 20, Κυριακή 21
Ώρα έναρξης: 7μ.μ.
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6945458516
Θεατρικός Περίπλους, Κουρμούλη 127, Ρέθυμνο
Προτείνεται για παιδιά από 6 ετών και πάνω

Διασκευή Κειμένου – Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία : Θωμάς Καντιφές
Συντονισμός σκηνών και υποκριτική εποπτεία: Μαρία Καντιφέ
Μουσική: Αντώνης Ζαχαράκης
Κοστούμια: Ατελιέ «4 Stage»
Κατασκευή Σκηνικού: Μάριος Μαραγκουδάκης, Άννα Τζανιδάκη, Εύη Καννά
Χορογραφίες: Θωμάς Καντιφές, Μαρία Καντιφέ
Μουσική διδασκαλία: Μαρία Καντιφέ, Βαγγέλης Λινοξυλάκης
Τραγούδι: Ο θίασος
Χειρισμός ήχου: Εύη Καννά
Φωτισμοί: Μάριος Μαραγκουδάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Γαβαλάς
Φωτογραφία Αφίσας: Μαρία Σκορδίλη
Φροντιστήριο: Εύη Καννά
Επιμέλεια προβών: Άννα Τζανιδάκη
Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο studio Ypoga

Εμπενέζερ Σκρουτζ: Θωμάς Καντιφές
Μπομπ Κράτσιτ: Μάνος Κανδυλάκης
Φρεντ: Βαγγέλης Λινοξυλάκης
Κυρίες Φιλοπτώχου: Άρτεμις Ψωμά, Βαγγελιώ Μενιουδάκη
Φάντασμα Μάρλεϋ: Αντώνης Παλιεράκης (video)
Πνεύμα περασμένων Χριστουγέννων: Ιφιγένεια Κίκη
Μικρός Σκρουτζ: Γιώργος Μαρκουλιδάκης
Φάνη: Ελίνα Πρινιανάκη
Φέζγουικ: Γιάννης Σταθάκης
Μπελ: Άννα Τζανιδάκη
Πνεύμα τωρινών Χριστουγέννων: Μανούσος Κλάδος
Κυρία Κράτσιτ: Στέλλα Φραντζεσκάκη
Μάρθα Κράτσιτ: Μαρία Σκορδίλη
Μικρούλης Τιμ: Παναγιώτης Γρηγοράκης
Άγνοια και Ανάγκη: Γιώργος Μαρκουλιδάκης, Ιωάννα Μενιουδάκη
Σύζυγος Φρεντ: Ελίνα Πρινιανάκη
Επισκέπτες: Γιάννης Σταθάκης, Βαγγελιώ Μενιουδάκη
Ζητιάνες: Άννα Τζανιδάκη, Άρτεμις Ψωμά

“Εμψυχώνοντας τον εκπαιδευτικό” – Βιωματικό Σεμινάριο με την Susana Noemi Abigador

Το Σχολείο Θεάτρου του Θεατρικού Περίπλου έχει τη χαρά και την τιμή να φιλοξενήσει μία καταξιωμένη εκπαιδευτικό στον τομέα της Σωματικής Έκφρασης και της κίνησης, την Susana Noemi Abigador!
Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας θα πραγματοποιηθεί ένα βιωματικό σεμινάριο με θέμα: “Εμψυχώνοντας τον Εκπαιδευτικό”

 

– Το Σάββατο 13 Ιανουαρίου, στην αίθουσα της Περιηγητικής Λέσχης (οδός Αγίου Φραγκίσκου, Ρέθυμνο)
-Ώρες: 11π.μ. – 2μ.μ.
-Δεν απαιτείται προηγούμενη γνώση ή εμπειρία.
-Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Δηλώσεις συμμετοχής στο 6943688972

 

Εμψυχώνοντας τον Εκπαιδευτικό:
Πώς η Σωματική Έκφραση μπορεί να δυναμώνει τη μαθησιακή διαδικασία.
Μέσα από την καθημερινότητα μιας τάξης ξετυλίγονται ασκήσεις, προτάσεις και κινήσεις που δίνουν μια διαφορετική οπτική γωνία για το πώς η σχέση με το σώμα μας μπορεί να συμβάλει στη μαθησιακή διαδικασία.
Πάντα υπάρχουν τεχνικές, εργαλεία, θεματικές, θεωρίες και πρακτικές.
Αυτό που συνήθως ξεχνιέται είναι ο άνθρωπος που υλοποιεί!
Ως εκπαιδευτικοί ψάχνουμε τη διαδρομή για το πώς να ανοίξουμε, να δεχθούμε να παίζουμε, να ακούμε τα συναισθήματα και να τα εκφράσουμε δημιουργικά.

 

Αυτό το βιωματικό εργαστήρι θα αποκαλύψει μια γέφυρα ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη.
Θα προσεγγίσουμε τα μέσα που δυναμώνουν τον κάθε εκπαιδευτικό ή άνθρωπο που έχει την ανάγκη να αξιοποιήσει την έκφραση, την τέχνη και τις τεχνικές της ως τον πιο δυναμικό τρόπο ανάπτυξης και μάθησης για τα παιδιά αλλά και για τον εαυτό του.

 

Απευθύνεται σε βρεφονηπιοκόμους, παιδαγωγούς, νηπιαγωγούς, δασκάλους και σε κάθε εκπαιδευτικό που έχει ως έργο του τη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και αναγνωρίζει το εκπαιδευτικό όφελος που υπάρχει όταν το σώμα και η ψυχή συνομιλούν.

 

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
– Με άνετα ρούχα, κάλτσες που να μην γλιστρούν και διάθεση να συμμετέχουμε!
– Ερχόμαστε 15 λεπτά πριν την έναρξη

 

Susana Noemi Abigador:
Γεννήθηκε το 1956 στο Buenos Aires, Αργεντινή. Ξεκίνησε με διαφορετικές τεχνικές γύρω από τον χορό (στη Βραζιλία) και το θέατρο αλλά διάλεξε και κατέληξε στη Σωματική Έκφραση, ως τρόπο ζωής και εκπαίδευσης.
Το 1979 συνεχίζει τις σπουδές στη Μαδρίτη με τον Agustin Bellusci Tapia, όπου αρχίζει τα πρώτα βήματα στη διδασκαλία της Σωματικής Έκφρασης σε σχολές θεάτρου και σε εκπαιδευτικούς (δασκάλους και νηπιαγωγούς).
Το 1986 έρχεται για να ζήσει στη Αθήνα. Λίγους μήνες αργότερα έχει σχηματίσει την πρώτη ομάδα και μέχρι σήμερα διδάσκει Σωματική Έκφραση και το σύστημα “Danza Vital”, που η ίδια δημιούργησε.
Από το 1988 μέχρι και το 2009 εργάστηκε στην ΑΝΙΜΑ (Σχολή καλλιτεχνικής και δημιουργικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών) διδάσκοντας Σωματική Έκφραση και Βιωματική Μεθοδολογία.
Συνεργάζεται με το «Παιχνιδαγωγείο» , με το «Μουσείο Συναισθημάτων Παιδικής Ηλικίας», με σχολές Χορού, Θεάτρου, στην Ελλάδα, Κύπρο και Αργεντινή για επαγγελματίες στο χώρο της εκπαίδευσης, της τέχνης και της ψυχοθεραπείας.
Έχει συνεργαστεί με θεατρικά σχήματα όπως το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν στην χορογραφία της τραγωδίας «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» το 1990 και 1999 στη Επίδαυρο, με τα Ελευθέρα Θέατρα της Κύπρου στην τραγωδία «Βάκχες» στο Ηρώδειο, με το Δήμο Ζωγράφου, το θέατρο Φούρνος, κ.ά.
Συνεχίζοντας την εκπαίδευσής της, παρακολούθησε σεμινάρια Χοροθεραπείας στην Αργεντινή με το σύστημα της Maria Fux και στην Αθήνα, Πρωτόγονο Χορό με την καθηγήτρια της Σορβόννης France Sschott-Billmann, Ουδέτερη Μάσκα με τον Βέλγο καθηγητή Luc de Smet, κ.ά.
Το Δεκέμβριο του 2011, ήρθε το πρώτο βιβλίο της, «Όταν το σώμα μιλάει: Μεθοδολογία και ασκήσεις για την Σωματική Έκφραση», από τις εκδόσεις Γιαλός.
Όμως η «μεγάλη εκπαίδευση» έρχεται από τον πλούτο που προσφέρει η ίδια η διδασκαλία, η οποία τη φέρνει σε ουσιαστική και άμεση επαφή με τους ανθρώπους. Η συμμετοχή τους και μόνον στα μαθήματα αποτελεί την πιο σημαντική πηγή έμπνευσης για τον καθένα που έχει κάτι να διδάξει.

Ακύρωση προγραμματισμένων παραστάσεων Οκτωβρίου

Ο Θεατρικός Περίπλους μετά την περιπέτεια υγείας του σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού του διευθυντή, Θωμά Καντιφέ, θέλει να ευχαριστήσει όλους εσάς για το ενδιαφέρον και την αγάπη που μας δείξατε αυτές τις μέρες και να ανακοινώσει πως οι προγραμματισμένες παραστάσεις του Φθινοπώρου δεν θα πραγματοποιηθούν, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος ανάρρωσης στον αγαπημένο μας Θωμά. Το επόμενό μας θεατρικό ραντεβού δίνεται τον Δεκέμβριο με την παράσταση “Καλά Χριστούγεννα θείε Σκρουτζ” ενώ η “Κυρία Μαργαρίτα” θα επιστρέψει στη σκηνή του Περίπλου αμέσως μετά τις απόκριες. Ευχαριστούμε πολύ για την κατανόηση. Να είστε όλοι καλά!

Ο Θεατρικός Περίπλους γιορτάζει τα 30 χρόνια του με μια επετειακή παράσταση!!!

Θεατρικός Περίπλους 1988-2018… Αυτό το Χειμώνα θα γιορτάσουμε μαζί σας τα 30 χρόνια μας με μια επετειακή παράσταση!!!

“Καλά Χριστούγεννα θείε Σκρουτζ!” (2017-18)

Βασισμένο στη “Χριστουγεννιάτικη Ιστορία” του Charles Dickens

 

 

Φθινόπωρο 2017

Από 16 Σεπτεμβρίου έως και 15 Οκτωβρίου 2017

“Ο καινούριος Φεγγαροσκεπαστής”

Θεατρικός Περίπλους, Παιδική Σκηνή 2017

20, 21 και 22 Οκτωβρίου 2017

“Κυρία Μαργαρίτα”, Roberto Athayde

Θεατρικός Περίπλους, Κεντρική Σκηνή 2017-18

Πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων: 6945458516

Σχολείο Θεάτρου 2017 – Εγγραφές Α΄ Έτους

Παράταση εγγραφών: έως Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

Βρείτε αναλυτικές πληροφορίες και κατεβάστε την αίτηση εγγραφής στο: Σχολείο Θεάτρου

Η “Κυρία Μαργαρίτα” του Roberto Athayde από την Κεντρική Σκηνή του Θεατρικού Περίπλου

 “Κυρία Μαργαρίτα”, Roberto Athayde

Από το Σάββατο 13 Μαΐου και για 6 Παραστάσεις η «Κυρία  Μαργαρίτα» θα «παραδίδει»  ένα διαφορετικό μάθημα στη σκηνή του Θεατρικού Περίπλου. Ένα μάθημα που μέσα από το ιδιαίτερο χιούμορ, την καυστικότητα, το αιχμηρό λεξιλόγιο και τελικά την αλήθεια της ηρωίδας του Roberto Athayde, έχει να πει πολλά… Για τη ζωή, το θάνατο, την εκπαίδευση, την εξουσία, την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης… Η Κυρία Μαργαρίτα είναι εδώ για να θέσει ερωτήματα… Δεν επαναπαύεται… δεν ησυχάζει… Με έντεχνο τρόπο χρησιμοποιεί  την  «εξουσία»  που της δίνει η θέση του δασκάλου μέσα στην τάξη, για να θίξει τελικά όλες τις εξουσιαστικές τάσεις που κατοικούν σε κάθε εκδοχή της πραγματικότητας, στην οικογένεια, τη θρησκεία, την κοινωνία, την πολιτική… «Όλος ο κόσμος θέλει να είναι κυρία Μαργαρίτα… αυτή είναι η  μόνη αλήθεια…»… να το σημειώστε όλοι στα τετράδια σας μην τυχόν και το ξεχάσετε…!

   Η σκηνοθεσία της παράστασης είναι του Θωμά Καντιφέ.

Το ρόλο της Κυρίας Μαργαρίτας ερμηνεύει η Μαρία Καντιφέ.

Κατάλληλο από 13ων ετών και πάνω.

Απόδοση -Ελεύθερη διασκευή: Χαρούλα Μπροκαλάκη, Άννα Τζανιδάκη
Σκηνογραφία: Θωμάς Καντιφές

Το κοστούμι της κυρίας Μαργαρίτας δημιούργησε ο Στέλιος Ρουκουνάκης
Μουσική Επιμέλεια – Φωτισμοί: Μάριος Μαραγκουδάκης
Κατασκευή Σκηνικού: Μιχάλης Μαρακουλιδάκης
Δημιουργία Αφίσας: Γιάννης Καλλέργης
Επιμέλεια προγράμματος, Φωτογραφία αφίσας, Θεατρολογική έρευνα: Άννα Τζανιδάκη
Φροντιστήριο: Εύη Καννά

ΓΙΑ 6 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:

Από 13 έως και 28 Μαΐου, κάθε Σάββατο και Κυριακή.

Ώρα έναρξης: 9.30μ.μ.

Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6945458516

Κουρμούλη 127, Ρέθυμνο

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

VIDEO

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Στην σκηνή του Θεατρικού Περίπλου
Μαθήματα ζωής από την “Κυρία Μαργαρίτα”
της Εύας Λαδιά, Ρεθεμνιώτικα Νέα, 16/05/20017
Για θεατρική παράσταση πήγαινα και βρέθηκα στα …θρανία. Με υποψίασαν κάπως για τις προθέσεις του Θωμά Καντιφέ, σκηνοθέτη αυτή τη φορά, οι συντελεστές του Θεατρικού Περίπλου όλοι με μπλε ποδιά της εποχής μου, το ίδιο και το εξαιρετικό σκηνικό.
Ήταν και το πρόγραμμα. Προσομοίωση τετραδίου ντυμένου με μπλε κόλα και σελίδες με αναφορά στο έργο και τους συντελεστές, όλες φροντισμένες με ωραία καλλιγραφικά γράμματα. Διαβάζουμε:
«Απόδοση – Ελεύθερη διασκευή: Χαρούλα Μπροκαλάκη – Άννα Τζανιδάκη.
Σκηνοθεσία -Σκηνογραφία: Θωμάς Καντιφές.
Το κοστούμι της κυρίας Μαργαρίτας δημιούργησε ο Στέλιος Ρουκουνάκης.
Μουσική Επιμέλεια-Φωτισμοί: Μάρκος Μαραγκουδάκης.
Κατασκευή σκηνικού : Μιχάλης Μαρκουλιδάκης.
Δημιουργία Αφίσας : Γιάννης Καλλέργης.
Θεατρολογική έρευνα -Φωτογραφία Αφίσας : Άννα Τζανιδάκη.
Φωτογραφίες : Γιώργος Γαβαλάς.
Φροντιστήριο : Εύη Καννά».
Ονόματα γνωστά που με το δικό τους μεράκι και λιθαράκι έγινε τόσο σημαντικός για όλους μας ο Θεατρικός Περίπλους.
Και η Μαρία Καντιφέ επί σκηνής, με το αυθεντικό παρουσιαστικό δασκάλας εποχής της «βέργας» να μας θυμίζει την «κυρία» μας που έμενε στο διάλειμμα «μέσα» στην τάξη για δικούς της λόγους κάθε φορά.
Πριν 20 χρόνια η Δεσποινίς τότε Μαργαρίτα πατούσε για πρώτη φορά το πόδι της στη σκηνή του Θεατρικού Περίπλου Τώρα «Κυρία» πια ήταν πιο επιβλητική.
Ήταν, από πρώτης όψης, μια εξαιρετική «Κυρία Μαργαρίτα». Θα τα κατάφερνε όμως; Η προϊστορία του έργου επέτρεπε να διατηρούμε κάποιες επιφυλάξεις.
Αυτές που ο υποψιασμένος θεατής διατηρεί πάντα έτοιμος να «πιάσει» το αδύνατο σημείο και να ικανοποιήσει την νοσηρή του πάντα διάθεση να επικρίνει για να μη χάνει την αίσθηση του «ξερόλα» καλλιτεχνικά. Κι ας μην το κρύβουμε άλλωστε …Πωπω Ακόμα δεν άρχισε το έργο και καταντήσαμε «Κυρία Μαργαρίτα» από πλατείας μεριά.
Γιατί ποια είναι πραγματικά η ηρωίδα του Ατάιντε;
Μια γυναίκα που νομίζει πως τα ξέρει όλα όμως δεν ξέρει να ζει.
Μια εκπρόσωπος εξουσίας, με απόλυτη ανάγκη να της δείχνουν υπακοή. Τόση ανάγκη που φορές γελοιοποιείται όπως κάθε εξουσία που καταχράται τα περιθώριά της. Ένα πλάσμα με νοσηρή ανάγκη επιβεβαίωσης για να καλύψει στο χώρο που ασκεί εξουσία τα κενά που της άφησε η ζωή και η δική της πραγματικότητα. Ίσως επειδή έξω από το χώρο αυτό είναι το απόλυτο τίποτα. Επαναλαμβάνει τα προσόντα της, τυπικά επί το πλείστον, για να καλύψει την ανεπάρκεια μιας στερημένης προσωπικότητας. Και κάνει επίδειξη -που νομίζετε;- σε μαθητές που λόγω ηλικίας -μπορεί ακόμα να τους επιβληθεί και να απαιτήσει ΥΠΑΚΟΗ.
«Κυρία Μαργαρίτα» λοιπόν του Ρομπέρτο Ατάιντε, το έργο που μας γνώρισε στην Ελλάδα το 1975 η Έλλη Λαμπέτη σε μετάφραση Κώστα Ταχτσή και σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη, στο θέατρο Διονύσια. Η επιτυχία εκείνης της παράστασης ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Και η ιδιόρρυθμη δασκάλα ταυτίστηκε με την ερμηνεία της Λαμπέτη. (Αυτό να το κρατήσετε παρακαλώ γιατί μετά την παράσταση του Θεατρικού Περίπλου παύει να ισχύει).
Ακολούθησαν τόσες άλλες με την υπογραφή μιας εκάστης από τις ηθοποιούς που πήραν το ρίσκο να παρουσιάσουν αυτό το μονόλογο Μάρω Κοντού, Λήδα Πρωτοψάλτη, Θέμις Μπαζάκα, Αννίτα Σαντοριναίου, του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και πολλές άλλες γνωστές και άγνωστες ηθοποιοί. Ακόμα κι ο Γιώργος Μαρίνος αποφάσισε να ερμηνεύσει το ρόλο που είναι τελικά πρόκληση για τον καλλιτέχνη. Όσο για τους σκηνοθέτες ο ένας καλύτερος από τον άλλο: Θανάσης Παπαγεωργίου, Γιάννης Ιορδανίδης, Γιώργος Μιχαηλίδης, Άντης Παρτζίλης, Βλαδίμηρος Κυριακίδης κ.λ.π. κ.λ.π. κ.λ.π.
Στα βαθειά έπεφτε η Μαρία μας και ο Θεός να έβαζε το χέρι του. Είναι γεγονός ότι διακρίνεται στους μονολόγους η Μαρία Καντιφέ… Παπαδιαμάντη θέλεις, Βιζυηνό; …Ακόμα θυμόμαστε τις ερμηνείες της. Αλλά η «Κυρία Μαργαρίτα» είναι ένας περίεργος μονόλογος με τα αγκάθια μιας γλώσσας καθόλου ποιητικής που ενδέχεται να ενοχλεί ενίοτε «ευαίσθητα» αυτιά καλώς ή κακώς εννοούμενου «καθωσπρεπισμού».
Και το μάθημα αρχίζει…
Η Μαρία με την ίδια άνεση που έσβηνε το μαυροπίνακα αφαιρούσε από το μυαλό μας κάθε διάθεση για σύγκριση. Πώς να συγκρίνεις μια ηθοποιό που δίνει στην ερμηνεία της πάντα τη δική της καλλιτεχνική ταυτότητα. Αυτό που λέει κάθε ερωτευμένος των πρώτων εντυπώσεων «σαν να ‘ναι η πρώτη φορά που φίλησα…» ισχύει και για την ερμηνεία της Μαρίας Καντιφέ στην «Κυρία Μαργαρίτα».
Αυτή η καλλιτέχνις δεν αρκείται στο λόγο για να ερμηνεύσει. Δονείται από συναισθήματα κάθε της κύτταρο. Βλέμμα, χροιά φωνής, ένταση φωνής, αστραπιαία εναλλαγή συναισθημάτων χωρίς να δημιουργηθεί κενό, κίνηση, μούτα, σκέρτσο, τσαχπινιά, άγχος, μανία, απελπισία, παρασύρουν το θεατή σε μια δίνη που σε βυθίζει στη μαγεία του θεάτρου. Ο θρίαμβος της υποκριτικής σε όλο του το μεγαλείο.
Μα και η σκηνοθετική ματιά του Θωμά Καντιφέ διακρίνεται, ξαφνιάζει και επαινείται από την πρώτη μέχρι την τελευταία ατάκα.
Είναι σκληρό το έργο κι ας προσπαθούν ακόμα και οι βωμολοχίες να το απαλύνουν. Γιατί όπως θα διδάξει στη συνέχεια και η κ. Μαργαρίτα σκληρή είναι η ίδια η ζωή.
Όταν γράφτηκε το έργο η χούντα στη χώρα μας αλλά και στην πατρίδα του συγγραφέα στάθηκε μια συγκυρία που ευνοούσε επαναστατικούς συνειρμούς.
Σήμερα το έργο, αναμφισβήτητα διαχρονικό, σε οδηγεί σε άλλες ατραπούς προβληματισμού. Ράπισμα τώρα στον «ωχαδελφισμό» μας το μάθημα της κ. Μαργαρίτας. Βιολογία, Μαθηματικά, Θεολογία, Γεωγραφία, αλλάζουν οπτική γωνία, αποκτούν σημασία που παρουσιάζει μια θλιβερή, σπαρακτική, πραγματικότητα.
Η ανάλυση των καταστάσεων όπως τη δίνει η κάθε μορφής ΕΞΟΥΣΙΑ, (κι ο δάσκαλος μήπως δεν είναι μια μορφή εξουσίας;) γίνεται ψυχρολουσία στις συνειδήσεις του σημερινού ανθρώπου που περιμένει από το διπλανό του να κάνει την επανάσταση που όλοι ονειρεύονται για μια καλύτερη ζωή.
Συγκλονιστική η ενότητα όπου η κ. Μαργαρίτα μας κάνει Γραμματική δίνοντας μια ανατρεπτική σημασία στις έννοιες επίθετο, ουσιαστικό, ρήμα.
Συναρπαστικό το μάθημα των Μαθηματικών με τις έννοιες να αποκτούν μια άλλη διάσταση με τη διαίρεση να κυριαρχεί γιατί πως αλλιώς η κάθε μορφής εξουσία θα αποκτήσει την πολυπόθητη «ΥΠΑΚΟΗ» των υποτελών της;
Κι εκεί που η κ. Μαργαρίτα μας δίνει μια «στρίγγλα» δασκάλα που εξαντλεί την αυστηρότητά της στους μαθητές της με την παραμικρή τους ανθρώπινη «απρέπεια» για να απολαμβάνει την αίσθηση εξουσίας, που της επιτρέπει ο ρόλος της, ξαφνικά γίνεται η απελπισμένη γυναίκα που διαπιστώνει τη ματαιότητα σπουδών, ιεραρχίας, κυριαρχίας στο χώρο της επειδή ξαφνικά καταλαβαίνει ότι πέτυχε κάτι αλλά χωρίς ΝΑ ΖΗΣΕΙ. Ένα πρόσωπο τραγικό, αξιολύπητο. Όπως κάθε εξουσιαστής όταν απογυμνώνεται από την ισχύ του μόλις ενδοσκοπήσει ποιος πραγματικά είναι.
Η Μαρία Καντιφέ με τις σκηνοθετικές οδηγίες του αδελφού της Θωμά, πήρε το έργο του Ρομπέρτο Ατάιντε και το απογείωσε.
Δεν θα προχωρήσουμε στα σκηνοθετικά ευρήματα που έδιναν ένταση και παλμό στις κορυφαίες στιγμές του έργου.
Θα σας αφήσουμε τα υπόλοιπα στη δική σας κρίση. Κάθε «μαθητής» έχει τη δική του αντίληψη. Και ‘μεις μαθητές νιώσαμε σε όλη την παράσταση. Σ’ ένα μάθημα ζωής που θα μας μείνει αλησμόνητο.

Της Μαρίνας Τζακώστα, 18/05/2017

“Κυρία Μαργαρίτα”. Ένα από αυτά τα έργα που όταν τα βάλουν στο νου τους ο Θωμάς Καντιφές και η Μαρία Καντιφέ τα κάνουν μαλαματένια. Τίποτα δεν έχω να πω για το έργο πέραν τούτου: ότι μου έδωσε απάντηση σε ένα πολύ κοινότοπο και κοινότυπο ερώτημα. Το γιατί οι σημερινοί εκπαιδευτικοί δεν μοιάζουν και πολύ με τους παλιούς. Απλούστατα γιατί για τους παλιούς το σχολείο ήταν προέκταση του σπιτιού τους. Και οι μαθητές τους δεν ξεχώριζαν και πολύ από τα φυσικά τους παιδιά. Όχι στους τύπους και στο φαίνεσθαι, αλλά στην ουσία. Με άλλα λόγια, το σχολείο φαίνεται πως δεν ήταν κάποτε μια … “διεκπεραίωση”, ένα αναγκαίο κακό για να βγάλουμε – σχετικά εύκολα και συχνά δυστυχώς ανώδυνα – τα προς το ζην.

Η κυρία Μαργαρίτα είναι η ΔΑΣΚΑΛΑ που θυσίασε τη ζωή της για να μάθει στα παιδιά της τί είναι η ζωή. Γι’ αυτό και δεν φοβάται να τσαλακωθεί, να βρίσει, να κακοποιήσει λεκτικά, να εκφοβίσει, να απειλήσει, να χαϊδέψει, να προστατέψει, να υποσχεθεί, να βρίσκεται εκεί, να κλάψει, να ονειρευτεί, να τραγουδήσει, να χορέψει. Να δείξει δηλαδή όλες τις όψεις ενός ανθρώπου που δεν τα ξέρει όλα. Να δείξει όσα δεν είναι πολλοί σημερινοί δάσκαλοι. Αλλά όσα είναι στην πραγματικότητα ένας γονιός.

Μεγάλη πρόκληση το να παρακολουθήσει κανείς την παράσταση. Κι όποιος/ -α αντέξει ας ψάξει να βρει πόσο “κυρία Μαργαρίτα” είναι.

Υ.Γ.

Καταπληκτικό!!!!!!Απίστευτη ηθοποιός η Μαρία Καντιφέ !!!!!!! Φοβερή Ερμηνεία !!!!!!! Θα την ζήλευε ακόμα και η Μεγάλη Λαμπετη που ερμήνευσε αυτόν τον ρόλο!!!! Μπράβο Μαρία!!!! Μπράβο Θωμά!!!!!!!!!!

Ο Φεγγαροσκεπαστής έρχεται από την Παιδική Σκηνή